Alkmaarse coalitie presenteert Coalitieakkoord 2022-2026

joel.webp
Door ChristenUnie Alkmaar op 3 juli 2022 om 14:16

Alkmaarse coalitie presenteert Coalitieakkoord 2022-2026

De Alkmaarse coalitie van Groenlinks, BAS, PvdA, CDA, LA, SP en ChristenUnie presenteerde zondag 3 juli het nieuwe coalitieakkoord 2022-2026. De gemeenteraad stemt donderdag 7 juli over vaststelling van het akkoord waarin een socialer, veiliger en groener Alkmaar centraal staat.

De ChristenUnie Alkmaar is zeer tevreden met het nieuwe coalitieakkoord omdat veel van de ambities van de ChristenUnie hierin zijn opgenomen, zoals het investeren in zorg voor kwetsbare kinderen/jongeren en ouderen, in een veilige leefomgeving en  schonere lucht en meer groen in de gemeente, kortom Alkmaar socialer, veiliger en groener.

Ronald van Veen (fractievoorzitter) ‘De ChristenUnie voerde campagne om mensen perspectief te geven op betaalbare woningen, effectieve aanpak van schulden, meer en betere toegankelijkheid voor de zorg, ook voor de meer kwetsbare inwoners maar ook voor de jongeren en ouderen in de stad. En hoe we klimaatbestendiger kunnen worden. Ik ben blij en dankbaar dat ik die ambities nu direct vertaald zie in het coalitieakkoord (CA)’.

De ChristenUnie is in bijzonder tevreden dat de volgende ChristenUniepunten zijn overgenomen in het CA:

Socialer:

• We investeren in seniorenbeleid door de aanpak van eenzaamheid via o.a. knarrenhofjes, gemengde wooninitiatieven, zorgbuurthuizen en werken aan betere toegankelijkheid van overheidsgebouwen voor scootmobiels en rollators.
  • Er gaat meer geld naar (uitreikend) jongerenwerk.
  • Alkmaar is bereid zijn eerlijke aandeel te nemen voor de opvang van mensen die vluchten voor oorlog en geweld, bij voorkeur via kleinschalige opvang en met goede begeleiding (taal en werk).
  • De toegankelijkheid voor mensen, met name kinderen, met een beperking gaat verbeterd worden voor openbare gebouwen, scholen, sportclubs en speeltuinen.
  • We zetten in op het voorkomen van dak- en thuisloosheid door effectieve aanpak van schulden en ondersteunen daklozen door oa Housing First, Onder de pannen en Skaeve Huse en het aanstellen van een extra begeleider bij de GGZ.
  • We bereiden de mogelijkheden uit voor prostituees om uit de prostitutie te stappen en tot alternatief werk te komen (uitstapprogramma’s)
  • We gaan meer bekendheid geven aan suïcidepreventie via de GGZ en de hulplijn van 113-zelfmoordpreventie.
  • We gaan meer investeren in het voorkomen van uithuisplaatsingen van kinderen oa door inzet van ondersteuning door familie en het sociale netwerk (familienetwerkberaden) en we zetten meer in op pleeg en -steungezinnen en gezinshuizen.
  • Alle wijken hebben recht op voorzieningen voor laagdrempelige gezondheidszorg.

Veiliger:

• Betere preventie en handhaving van het drugs- en alcoholbeleid. Coffeeshops verdwijnen op den duur (uitsterfbeleid).
  • We gaan actief aan de slag met het bestrijden van mensenhandel, huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • In samenspraak met de bewoners wordt bekeken waar we de 30km limiet kunnen gaan invoeren.
  • We breiden het aantal fietsenpaden en fietsparkeerplekken uit.
  • Er moeten meer veilige schoolzones en schoolstraten komen.
  • Er komen acties om zwerfaval tegen te gaan en de overlast tegen te gaan.
  • We stimuleren om automobilisten hun auto’s meer in de parkeergarages te parkeren in plaats van op straat.

Groener:

• Door verduurzaming van het verkeer en aanleggen van meer groen, gaan we inzetten op schonere lucht.
  • Zo bezien we of we milieu-zones in kunnen gaan voeren voor bestel en vrachtauto’s.
  • Nieuwe gebouwen krijgen groene daken en gevels
  • Er komen meer groene schoolpleinen en kleine voedselbossen mede om het natuuronderwijs te bevorderen.
  • Er komen groene parkeerplekken met waterdoorlatende verharding
  • We gaan werken aan duurzaam watertoerisme oa door elektrisch varen.
  • Het recreatieschap Geestmerambacht blijft gratis toegankelijk.
  • Huurwoningen gaan we verduurzamen in samenwerking met de woningbouwcoöperaties en voorzien van duurzame energiebronnen en het gebruik van zonnepanelen wordt gestimuleerd door het geven van subsidies.

Joël Voordewind, eerder 15 jaar Tweede Kamerlid, gaat zich nu als ChristenUnie-wethouder inzetten voor asiel, jeugdzorg en -hulp en maatschappelijke opvang.
Voordewind: ‘prachtig om na landelijk ook lokaal, in een stad waar ik eerder gewoond heb, me hands on in te zetten voor christelijk-sociale idealen. Om als wethouder aan de slag te gaan, maakt dat je nog veel directer met en voor mensen mag werken en iets voor ze kan betekenen. De onderwerpen asiel, jeugd en maatschappelijk opvang, liggen me na aan het hart omdat het om mensen gaat die extra steun en begeleiding hard nodig hebben en ik dat landelijk ook mocht doen. Ik heb er enorm veel zin in en zie uit naar de samenwerking met de andere wethouders en de gemeenteraad,’ aldus Voordewind. Hij blijft zich, naast het wethouderschap, ook als special ambassadeur inzetten voor ZOA Vluchtelingenzorg.

Zie bijlage voor het volledige coalitieakkoord.