Oog en oor voor ouderen

Raadslid Ronald van Veen
Door Ronald van Veen op 15 november 2021 om 14:48

Oog en oor voor ouderen

De vergrijzing van de bevolking is allereerst goed nieuws: We worden steeds ouder en blijven tot op hoge leeftijd vitaal: we krijgen er een ‘derde levensfase’ bij. 92% van de 75-plussers woont zelfstandig, velen van hen zetten zich nog in voor anderen: als oppas voor de kleinkinderen, als vrijwilliger of als mantelzorger.

Tegelijk zijn er ook zorgelijke trends: het absolute aantal ouderen dat relatief veel zorg nodig heeft zal stijgen, terwijl het aantal werkenden relatief afneemt, het aantal potentiële mantelzorgers daalt en de ouderen van de toekomst vaker kinderloos zijn. We moeten ervoor zorgen dat ouderen de warme zorg en aandacht blijven krijgen die ze verdienen.

Daarvoor is er volgens de ChristenUnie Alkmaar andere manier van denken nodig. Die gaat niet alleen over andere ouderenzorg, maar over een andere samenleving. De veerkracht van ouderen zelf wordt belangrijker. Mensen zullen zich tijdig moeten voorbereiden op de oude dag door zich af te vragen: hoe blijf ik (financieel) gezond, wie zorgt straks voor mij en voor wie zorg ik en waar kan ik blijven wonen?

Bovendien zullen we letterlijk en figuurlijk moeten zorgen voor een waardige plek voor ouderen in onze samenleving. Letterlijk door voldoende woningen te realiseren, figuurlijk door als samenleving meer ruimte en mogelijkheden te bieden aan steeds meer zelfstandig wonende ouderen. Ook voor dementerende ouderen, die we tegenkomen in winkels en op straat, moet er oog en oor zijn.

Als het gaat om ouderen wil de ChristenUnie Alkmaar de Gemeente verplichten om te zorgen voor voldoende aangepaste woningen en gemeenschappelijke woonvormen. Deze zijn belangrijk, omdat ze zorgen voor onderling contact, gezelschap en burenhulp.