Wind- en zonne-energie

De ChristenUnie vindt het belangrijk zorgvuldig met zonne-energie projecten om te gaan. Daarom ook zijn we kritisch als het gaat om zonne-parken op het land. Want eerst moet de gemeente zich richten op het plaatsen van zonnepanelen op de grote lege daken van gebouwcomplexen in Alkmaar, waaronder gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed en particuliere woningen, maar ook corporatiebezit en VVE’s.

• De gemeente Alkmaar zoekt naar participatie van energiecoöperaties, zodat bewoners met elkaar kunnen investeren in zonne-energie.
  • Daken en gevels in gemeente Alkmaar met zonnepanelen. De gemeente geeft het goede voorbeeld, ook op het gebied van energiebesparing en zuinige verlichting.
  • Voor grootschalige zon- en windprogramma’s hanteert de gemeente ook sociaal-maatschappelijke kaders (inspraak, participatie, welke gebieden eerst) met aandacht voor: ▪ Actieve betrokkenheid van omwonenden, grondeigenaren en overige belanghebbenden.
  • Bij keuzes voor het plaatsen van zonnepanelen in onze gemeente gaan we gebruik maken van de Zonneladder als objectief instrument.
  • De ChristenUnie vindt dat windmolens van essentieel belang zijn in de energietransitie. Wat betreft de zoeklocaties voor nieuwe windmolens zet de ChristenUnie in op locaties met de minste landschappelijke waarde en meeste draagvlak. In Alkmaar kijken we daarom met name naar de (westkant en midden van) Boekelermeer.
  • De ChristenUnie pleit voor een goede balans tussen het belang van duurzame energieopwekking en het belang van landschappelijke waarde. Verkeerde keuzes kunnen zeer negatieve en langdurige consequenties voor natuur en landschap hebben.
  • De gemeente gaat actief in gesprek met de gemeente Bergen over zonneweiden die grenzen aan onze gemeente, in het bijzonder het gebied bij Koedijk.
  • De gemeente Alkmaar betrekt actief de organisaties en bewoners uit de omgeving bij het uitwerken van de plannen. Anders komen we bij de uitvoering in de problemen, raken we achter in het halen van onze doelen en delft de natuur verder het onderspit.
  • Bij de nadere uitwerking van de RES (regionale Energie Strategie) wordt JongRES betrokken om advies vragen.