Vluchtelingen

De gemeente Alkmaar heeft een verantwoordelijkheid als het gaat om goede opvang van vluchtelingen. Mensen die huis en haard hebben verlaten, moeten een veilig onderkomen krijgen. We zijn ons er van bewust dat het draagvlak hiervoor soms kwetsbaar is. Ook willen we dat nieuwkomers zo snel mogelijk opgenomen worden in onze samenleving. Dat begint met de taal leren, maar ook dat gaat sneller en beter als nieuwkomers actief deelnemen aan de maatschappij. Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers) verdienen bijzondere aandacht. Veel van hen raken in de problemen en maken een opleiding niet af.

De ChristenUnie vindt dat iedereen recht heeft op onderdak. Dat geldt ook voor uitgeprocedeerde asielzoekers en staatlozen. Zolang de buitenschuldregeling onvoldoende werkt of landen van herkomst onvoldoende meewerken aan terugkeer mogen uitgeprocedeerden daar niet de dupe van zijn. De gemeente Alkmaar moet tenminste minimale opvang (bed, bad en brood) bieden, ook wanneer daar geen landelijke regeling voor is.

• Een stad als Alkmaar met meer dan 100.000 inwoners moet opvang voor vluchtelingen faciliteren door een AZC in de gemeente, het liefst meerdere kleinschalige opvangplekken.

• In het AZC moet een vluchteling vanaf de opvang de mogelijkheid krijgen om Nederlands te leren, meer dan 1 uur per week.

• Alkmaar (en de regio) moet ook een ‘bed, bad en brood’ faciliteren voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet kunnen terugkeren omdat het land ze niet accepteert.

• De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid voor het, verspreid over de wijken, huisvesten van statushouders.

• Activiteiten vanuit de samenleving, zoals maatjes-/buddyprojecten die taal en participatie van nieuwkomers en organisaties die vluchtelingen vanaf het begin ondersteunen. De gemeente Alkmaar steunt (financieel) dergelijke projecten, omdat die bijdragen aan de kennismaking met onze waarden, cultuur en taal.

• Voor minderjarige asielzoekers wordt er in overleg met het COA en het lokale onderwijs een voorschoolprogramma op de opvanglocatie gestart.

• De inburgering begint op het moment, dat de vluchteling een status heeft en woonachtig in de gemeente die hem/haar is toegewezen.

• De gemeente schakelt het bedrijfsleven in en daagt hen uit statushouders in dienst te nemen.

• Het gemeentebestuur maakt, in samenspraak met alle stakeholders (COA, IND, Vluchtelingenwerk, maatschappelijke organisaties, scholen, kerken en bedrijfsleven), een lokaal uitvoeringsplan voor snelle en efficiënte integratie van nieuwkomers. Dit is een landelijke verplichting, en moet in Alkmaar snel worden opgepakt. Dit plan wordt zo spoedig mogelijk in 2022 voorgelegd aan de gemeenteraad.