Sportaccommodaties

Het is mooi als mensen hun sporttalenten ontwikkelen en zelfs door kunnen groeien naar de topsport. Ook fungeert de topsport vaak als stimulerend voorbeeld. Toch moet de focus van de gemeente Alkmaar liggen op de breedtesport. Op sport voor iedereen, dichtbij en betaalbaar. Daarom kiest de ChristenUnie er niet voor om met gemeenschapsgeld de topsport te subsidiëren. Ook nu daar door de coronacrisis financiële problemen zijn ontstaan.

Naast het zo beweeg-vriendelijk mogelijk inrichten van de openbare ruimte is het belangrijk dat de sportaccommodaties goed onderhouden, toegankelijk voor mensen met een beperking en veilig zijn. De gemeente staat in nauw contact met de sportverenigingen en heeft de behoefte aan voorzieningen goed in beeld en maakt op basis daarvan een (financiële) jaarplanning. De gemeente probeert alle verenigingen op een eerlijke maar ook financieel passende manier de bedienen. Daarbij houdt de gemeente rekening met een goede spreiding van sportvoorzieningen over onze gemeente. De ChristenUnie wil ook dat de gemeente het accommodatiebeleid afstemt met omliggende gemeenten met als doel elkaar en de sportdeelname te versterken.

• Alle sportaccommodaties moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
  • De gemeente Alkmaar ziet erop toe dat iedereen die er recht op heeft, het Jeugdsportfonds weet te vinden.
  • Sport en overmatig gebruik van alcohol gaan niet samen. Het overmatig alcoholgebruik in sportkantines tijdens en aansluitend aan sportactiviteiten wordt ontmoedigd.
  • Topsportfaciliteiten zijn zoveel mogelijk zelfvoorzienend.
  • Bij nieuwe of vernieuwde sportaccommodaties moet onderzoek worden gedaan of er voldoende gebruik gemaakt gaat worden van de accommodatie. Hierbij wordt nadrukkelijk ook samenwerking en financiering gezocht bij omliggende gemeenten. Alkmaar heeft een regiofunctie voor de opleiding van jonge topsporters. Dat betekent dat de regio meefinanciert in geschikte accommodaties en opleiding.
  • Gebouwen worden zo veel mogelijk multifunctioneel benut, enerzijds om het gebruik te optimaliseren, anderzijds om dwarsverbanden tussen (brede) scholen, sportverenigingen, kinderopvang, peuterspeelzalen, bibliotheken, muziekscholen, zorginstellingen, etc. te benutten en samenwerking te versterken. Soms is er een goede samenwerking met recreatieondernemers mogelijk.
  • Er is expliciete aandacht voor voldoende sportvoorzieningen in de landelijke kernen, zoals die van Graft-de Rijp, Grootschermer, Schermerhorn en Stompetoren.