Parkeren

Parkeren

 

  • Bij nieuwbouw en herstructurering gaan we in Alkmaar parkeren zo veel mogelijk centraal aan de rand van de wijk organiseren. Ook wil de ChristenUnie dat de gemeente het gebruik van deelauto’s stimuleert waardoor er minder blik op straat komt. Zo kunnen woonstraten worden vergroend en autoluw worden ingericht en hebben voetgangers, fietsers en spelende kinderen daar het primaat. Zo stimuleren we in Alkmaar duurzame mobiliteit, worden wijken leefbaarder en veiliger en is er plaats voor meer woningen.
  • In Alkmaar wenden we parkeergeld zoveel mogelijk aan om de kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid te bevorderen. Hierbij hebben investeringen in duurzame mobiliteit (lopen, fietsen, OV, deelauto’s) prioriteit.
  • De gemeente ondersteunt bewoners die hun straat één maand autovrij willen maken, tenminste door het nemen van een tijdelijk verkeersbesluit. In deze maand testen bewoners alternatieven voor de auto en is er in deze leefstraat meer ruimte voor ontspanning, spel en ontmoeting.
  • Als laden op eigen terrein niet mogelijk is dan is er in Alkmaar binnen een straal van 250 meter een openbare laadmogelijkheid beschikbaar. Het aantal laadpalen wordt uitgebreid en volgt de groei van het aantal elektrische auto’s. Hiervoor mogen geen wachtlijsten zijn. Rekening houden met bestaande parkeerdruk en overleg met omwonenden vindt de ChristenUnie belangrijk. De laadpalen krijgen bij voorkeur een plek aan de randen van wijken of worden geclusterd op parkeerterreinen. Er is dus geen recht op een laadpaal voor de eigen deur. Wij pleiten voor de Vehicle-to-Grid technologie zodat elektrische auto’s als buffer kunnen dienen in het electriciteitsnetwerk
  • Inwoners krijgen de mogelijkheid de eigen auto op te laden via een kabel over de stoep mits voldoende voorzorgsmaatregelen zijn genomen (voorkomen van valgevaar passanten).
  • De kosten voor de parkeervergunning voor een 2e (of volgende) auto worden het dubbele van de kosten van één auto, net als in heel veel vergelijkbare steden. De baten hiervan worden gebruikt om parkeerplekken om te bouwen tot ruimte voor groen en spelen zodat bewoners snel resultaat zien in een verbetering van de kwaliteit van hun woonomgeving.
  • Parkeerterreinen nemen nu onnodig kostbare ruimte in en dragen niet bij aan een leefbare woonomgeving. Bij nieuwbouw moet parkeren daarom zoveel mogelijk op eigen terrein en inpandig. Bestaande parkeerterreinen worden waar dit ruimtelijk inpasbaar is voorzien van daken met zonnepanelen om zo bij te dragen aan de klimaatopgave.
  • De papieren bezoekerskaart voor parkeren moet blijven bestaan naast de digitale bezoekerskaart.
  • Parkeren bij nieuwbouwlocaties in de binnenstad en Overstad vindt plaats op eigen terrein. Waar de ondergrond dit toestaat wordt gekozen voor ondergronds parkeren, in plaats van parkeren op maaiveldniveau of etages. Dit leidt tot minder hoge bebouwing én meer kwaliteit en sociale veiligheid in de stad.
  • Betere benutting van de parkeergarages in en rond het centrum en Overstad. Daarnaast wordt het straatparkeren verder afgebouwd. Straatparkeren in het centrum wordt primair voor bewoners van het centrum.
  • De gemeente Alkmaar faciliteert in de wijken rondom het station het invoeren van vergunningparkeergebieden, mits het medendeel van de bewoners hier voorstander van is. Onder ‘merendeel’ verstaan wij 51% van de stemgerechtigden in de desbetreffende wijk of straat.
  • Er wordt een Actieplan Deelauto’s gemaakt samen met bewoners, bedrijven en aanbieders van deelauto’s. Doel is tenminste 1 deelauto per 75 woningen in 2025 en reductie van het aantal geparkeerde auto’s van inwoners met 15% in 2030. De gemeente ondersteunt initiatiefnemers van coöperatieve deelautoprojecten en zorgt dat er (voldoende) parkeerplaatsen voor deze deelauto’s. Alle nieuwe deelauto’s zijn vanaf 2024 elektrisch.
  • In gebieden met gereguleerd parkeren worden adressen met twee of meer parkeervergunningen actief benaderd om te participeren in deelauto projecten.

Deel dit standpunt