Ouderen

Ouderen betekenen veel voor onze samenleving. Ze hebben bijgedragen aan het functioneren van de samenleving zoals die nu is. Ouderen verdienen aandacht en steun, juist in deze tijd. Veel ouderen functioneren prima en weten lang hun weg zelfstandig of met zelf georganiseerde hulp of netwerken te vinden. Maar vaak ontstaat door lichamelijke of geestelijke klachten een verminderde mobiliteit. Eenzaamheid wordt zo een steeds groter risico. De ChristenUnie heeft hier oog voor en zet zich in om eenzaamheid te bestrijden.

De samenleving vergrijst ook in Alkmaar, daarom moet er extra zorg en aandacht zijn voor ouderen ten aanzien van:

• Huisvesting; voldoende verzorgingshuizen (2.0), via zogenaamde ‘Knarrenhof’, of via gemengd wonen van jong en oud.
    • Eenzaamheid: voorzieningen in de wijk om elkaar te ontmoeten, te bewegen/sporten, maatjes, wijkteam of vrijwilligersorganisatie die één maal per week even contact heeft bij ouderen ouder dan 70 jaar.
    • Mobiliteit: goed begaanbare stoepen, openbare ruimtes toegankelijk voor rollators/scootmobiels, openstelling fysieke loketten OV.
    • Gezondheid: preventie door beweging en gezond eten.
  • Sport en bewegen voor ouderen wordt een speerpunt in het gemeentelijke sportbeleid.
  • In overleg met de wijk, diaconieën of verenigingen wordt gekeken hoe voorzieningen met een sociale fucntie open kunnen blijven. Bijvoorbeeld door zelfbeheer.
  • Alkmaar wordt een dementievriendelijke gemeente door relevante medewerkers een gerichte training Samen Dementievriendelijk aan te bieden, dementie in de samenleving bespreekbaar te maken en de juiste zorg en ondersteuning te bieden aan mensen met dementie en hun mantelzorgers
  • De gemeente neemt het voortouw om met huisartsen, wijkverpleging, geriatrisch deskundigen en verpleeghuizen voor elke wijk één plan over de organisatie van ouderenzorg te maken. Per wijk is er één herkenbare en aanspreekbare wijkverpleegkundige. De keuzemogelijkheid voor identiteitsgebonden zorg blijft gewaarborgd.
  • Informatie specifiek voor ouderen is altijd in gedrukte vorm beschikbaar (bijvoorbeeld via huis aan huiskrant).
  • Elk mens is waardevol, daarom staat de ChristenUnie pal achter het Manifest ‘Waardig ouder worden’ (het landelijke Manifest dat door de CU met Omroep Max en KBO-PCOB samen met verschillende maatschappelijke organisaties is opgesteld).