Openbaar vervoer

Openbaar vervoer

 

  • Alkmaar blijft stevig lobbyen voor een spoedige realisatie van het Hoogfrequent Spoor waardoor er elke 10 minuten een trein rijdt van en naar Amsterdam.
  • Er komt wat de ChristenUnie betreft een nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam; ook hiervoor start de gemeente de lobby.
  • Wij pleiten voor een spoedige realisatie van de onderdoorgang op het spoor bij de Helderseweg, ook met oog op een goede doorstroming van de buslijnen. De onderdoorgang aan de andere zijde van het kanaal, de Noorderkade, heeft voor ons een lagere prioriteit.
  • De bus in de binnenstad (Ritzevoort) is een dilemma: enerzijds willen wij de binnenstad toegankelijk houden voor mensen die slecht ter been zijn, anderzijds streven wij naar een veilig en goed verblijfsklimaat in het centrum. In overleg met alle betrokken willen wij een passende oplossing onderzoeken. Hierbij valt te denken aan een elektrische busshuttle voor ouderen of minder validen.
  • De gemeente zet samen met de provincie in op slimme combinaties van doelgroepenvervoer (regiotaxi’s, scholierenvervoer, wmo-vervoer) en openbaar vervoer op plekken en tijden waar reguliere buslijnen onvoldoende rendabel zijn. Zo blijven ook kleine kernen en stadsranden zonder auto goed bereikbaar.
  • Vraagafhankelijk vervoer is alleen een alternatief voor OV als sprake is van korte aanmeldtijden (maximaal 1 uur) en een aantrekkelijke prijs. Al dit vraagafhankelijke mobiliteitsaanbod moet zero-emissie zijn.
  • Binnen 4 jaar zijn alle bus- en tramhaltes toegankelijk gemaakt voor mobiliteitsbeperkten, voor zover dit nog niet gebeurd is.
  • De gemeente spant zich in om de kleine kernen goed bereikbaar te houden voor het OV.

Deel dit standpunt