Mobiliteit

Goede wegen, paden en OV-verbindingen zijn noodzakelijk om economische, sociale en culturele activiteiten te ondernemen. Mobiliteit brengt mensen bij elkaar. Maar de groeiende mobiliteit mag niet ten koste gaan van onze leefomgeving.

Meer dan de helft van de verplaatsingen gebeurt op korte afstand. Daarom krijgt langzaam verkeer in Alkmaar voorrang. Dit maakt onze woonomgeving leefbaar, veilig en duurzaam.Bij verdeling van de openbare ruimte en instelling van verkeerslichten binnen onze gemeente kiest de ChristenUnie daarom voor het STOP principe: Eerst Stappen, dan Trappen (fiets), dan Openbaar vervoer en vervolgens pas de Personenwagen.

Leefbaarheid en veiligheid voorop: 30 als uitgangspunt, 50 indien veilig mogelijk

De ChristenUnie gaat zich de komende periode met oog op leefbaarheid en veiligheid hard maken om 30 kilometer/uur binnen de bebouwde kom standaard te maken, dit in navolging van landelijk beleid. Dat betekent dat 50 kilometer/uur wel kan, maar dat de weginrichting dan veilig moet zijn, bijvoorbeeld door vrijliggende fietspaden.