Fiets

Fiets

 Het wordt tijd voor een duidelijke keuzes in het fietsbeleid: leefbaarheid en veiligheid zijn daarin de leidende principes. In Alkmaar is het slecht gesteld met de verkeersveiligheid van de hoofdfietsroutes in de stad. Bij 50 km wegen zijn fietspaden de norm. Deze fietspaden zijn tenminste 2 meter breed om ruimte te bieden voor e-bike en bakfiets en om fietsfiles te voorkomen. Dit wordt de komende jaren gerealiseerd langs in ieder geval het Scharlo, de Kennemerstraatweg en-singel, Kanaalkade en Vondelstraat. Eventueel gaat dit – op de hoofdfietsroutes - ten koste van parkeerplaatsen.

  • Er komen meer fietsstraten waar de auto ‘te gast’ is en de fiets het primaat heeft. Onder meer de Jan van Scorelkade de Herenweg, de Grevelingen en de Westerweg worden omgebouwd tot fietsstraat met rood asfalt.
  • De doorfietsroute van Heerhugowaard naar Uitgeest – dwars door Alkmaar- bestaat nu alleen nog op papier. Deze route wordt nu zo spoedig mogelijk gerealiseerd; dat betekent vooral dat op onveilige trajecten (zoals de Kennemersingel) er vrijliggende, brede fietspaden worden gerealiseerd en fietsers bij oversteekpunten optimaal worden gefaciliteerd. Ook de snelfietsroute die is voorzien naar Schagen dient te worden geconcretiseerd.
  • Fietsvriendelijke wijken. De gemeente gaat bij nieuwbouw of herstructurering van wijken uit van het fietsverkeer en richt wijken fiets- en kindvriendelijk in. Er komen sociaal veilige fietsverbindingen die wijken onderling snel verbinden.
  • Paaltjes op fietspaden veroorzaken ongelukken. Veel fietsongelukken gebeuren als gevolg van paaltjes op fietspaden. Om die reden worden paaltjes op fietspaden waar kan verwijderd en intensiever gehandhaafd.
  • Bij winkelcentra, bushaltes en overige attractiepunten komen genoeg fietsenrekken die voldoen aan de normen van Fietsparkeur zodat fietsen veilig en gebruiksvriendelijk kunnen worden gestald.
  • Er wordt een meerjarenprogramma Fiets opgesteld waarin bovengenoemde projecten op logische momenten in de tijd worden geprogrammeerd, bijvoorbeeld bij gepland onderhoud of als onderdeel van de ontwikkelingsprogramma’s rondom de stationsgebieden.
  • Weesfietsen, fietsen die langdurig worden gestald zonder dat de eigenaar ze ophaalt, worden verwijderd en verkocht voor een gunstige prijs aan minima. Deze verkoop verloopt niet via de kringloophandels om te voorkomen dat de fietsen niet bij de juiste doelgroep terecht komen.
  • Deelfietsen en scooters. De gemeente opent met deelfiets- en elektrische deelscooteraanbieders op knooppunten zoals de NS-stations en de P&R-locaties verhuurpunten voor de OV-fiets of een ander deelfietssysteem dan wel deelsystemen van elektrische snorfietsen.
  • Om verrommeling van de openbare ruimte te voorkomen komt er een vergunningsysteem voor aanbieders van deelmobiliteit; daarin worden afspraken gemaakt over waar scooters en fietsen wel en niet kunnen worden geparkeerd. Alle aanbieders van deelmobiliteit in de gemeente moeten voldoen aan de landelijke standaarden van Mobility as a Service (Maas).
  • Knelpunten in kaart. Met onze inwoners en de (lokale) fietsersbond gaat de gemeente de fietsknelpunten in Alkmaar inventariseren. We kijken daarbij onder andere naar comfort, veiligheid, directheid en doorstroming.
  • De ChristenUnie gaat zich inzetten voor oplaadpunten voor elektrische fietsen en watertappunten bij culturele plekken.

Deel dit standpunt