Duurzame bedrijven en duurzame bedrijventerreinen

De bedrijventerreinen in de gemeente Alkmaar zijn een visitekaartje van de gemeente. Het zijn de plaatsen waar geld verdiend wordt, ondernemers elkaar ontmoeten en banen worden gecreëerd, maar ook plaatsen waar inwoners de hele dag verblijven om te werken.

• In overleg met het bedrijfsleven gaan we leegstand voorkomen. In de gemeente Alkmaar zetten we op tijd in op herstructurering van bedrijventerreinen om tegemoet te komen aan veranderende behoeftes van bedrijven aan ruimte. Leegstand trekt criminaliteit aan.
  • Het ondernemersfonds helpt ondernemers om gezamenlijk bij te dragen aan een beter ondernemersklimaat. De ChristenUnie is voorstander van het huidige Ondernemersfonds. Wel is het belangrijk dat dit fonds blijvend wordt gemonitord en geëvalueerd zodat ook kleine ondernemers, stichtingen en verenigingen van de baten genieten.
  • Zorg voor goede bereikbaarheid per OV en fiets.
  • Maak bedrijventerreinen aantrekkelijker door groene ruimtes toe te voegen zodat er gesport en gewandeld kan worden in de pauzes en avonduren. Bijvoorbeeld door op de Beverkoog de Hortus een stevige positie te geven.
  • De ChristenUnie wil dat de gemeente samen met de ondernemers een plan maakt voor energiebesparing bij bedrijven en opwekking van duurzame energie.
  • Stimuleer de circulaire economie door kenniskringen die zich richten op het besparen van grondstoffen, energie en het gebruik maken van elkaars warmte of energie.
  • Een goede ontsluiting per weg is voor bedrijventerreinen belangrijk. Dit geldt in het bijzonder voor de Boekelermeer en de Beverkoog.