Bouwen / beschikbare woningen

• Wij zetten in op studentenhuisvesting. Wij wijzen de komende jaren specifieke locaties aan voor studentenwoningen, zoals (tijdelijke) bewoning van kantoorlocaties en met aandacht voor kleinschalige projecten (bijvoorbeeld containerbouw zoals Van Oostsanenkade, Pendorp en rondom de stations). Ook in de komende jaren hebben we nog voldoende braakliggende locaties.
  • Strategisch bouwen. Om groene ruimte buiten én binnen de steden te behouden, blijven we inzetten op slimme binnenstedelijke verdichting. Tegelijk onderkennen we dat de woningbouwopgave zo groot is, dat aan bouwen op landbouwgrond niet valt te ontkomen. Conform de ladder duurzame verstedelijking staan we dat beperkt toe. Aan de randen van de gemeente Alkmaar biedt dat mogelijkheden om aantrekkelijke woonlandschappen tot stand te brengen in combinatie met natuurontwikkeling.
  • Woningbouw in plaats van de Karperton; met ondergronds parkeren. Waarbij aandacht is voor passende inpassing in historisch centrum en het parkeren ondergronds wordt geïntegreerd.
  • Hergebruik van alle leegstaande gebouwen. Er is in de gemeente Alkmaar veel leegstaand vastgoed (lege kantoren, winkels, maatschappelijk vastgoed en bedrijfsgebouwen). In een deel van de ruimtevraag voor wonen kan worden voorzien door hergebruik, transformatie of sloop en nieuwbouw.
  • Om voldoende woningen te kunnen bouwen moet er ruimte zijn voor hoogbouw in de stad, mits dit past qua gebied (dus niet binnen de grachten) en in goed overleg gebeurt met omwonenden.
  • Inzetten op transformatie van bestaande bebouwing (niet woningen) naar woonlocaties en aanbieden van goede alternatieve bedrijfslocaties, bijvoorbeeld de bedrijven op en rondom Overdie richting kavels die geschikt zijn voor (zware) industrie.
  • Solidariteit tussen wijken. De toenemende segregatie lossen we niet van één kant op. In de gemeente Alkmaar willen we niet alleen goedkope woningen in goedkope wijken bouwen en dure woningen in dure wijken. We willen gemengde wijken. We handhaven een norm van 30% sociale nieuwbouw, woningen voor kwetsbare doelgroepen en ouderen en eventueel een aanwijzing voor huisvesting voor arbeidsmigranten. We willen ook dat er een substantieel deel gereserveerd wordt voor sociale huur.
  • De ChristenUnie is voor een woonverplichting voor 3 jaren bij nieuwbouw (zodat huizen niet opgekocht worden door huisjesmelkers)
  • Bescherm huurders en particuliere kopers beter. De ChristenUnie wil dat de gemeente Alkmaar een verhuurvergunning invoert. Hiermee kunnen huisjesmelkers, malafide verhuurders en bemiddelingsbureaus effectief worden bestreden en vooral studenten en arbeidsmigranten beter worden beschermd tegen wanpraktijken. Daarnaast voeren we in de gemeente Alkmaar de opkoopbescherming van bestaande betaalbare koopwoningen snel in, ter bescherming tegen kopers die woningen direct doorverhuren.
  • Toezeggingen die zijn gedaan met betrekking tot woonwagenlocaties worden nagekomen; de locatie Vroonermeer moet worden gerealiseerd.
  • Rondom de dorpen zoals Graft de Rijp, Stompetoren, Schermerhorn wordt geborgd dat er ruimte blijft voor uitbreiding van de (lokale) woningbehoefte, maar zo veel mogelijk in de bestaande bebouwde kom.
  • De ChristenUnie zet in op versnelling van de woningbouwrealisatie in gebieden als PEN-dorp, oude gasfabriek, Overdie-Zuid om meer ruimte te maken voor woningbouw.