Bloeiende binnensteden

De detailhandel verandert van aard en structuur. Hierop moeten we de komende periode inspelen. De ChristenUnie let hierbij op de leefbaarheid van de kernen en op sociale veiligheid in en rond winkelgebieden.

• Om het winkelgebied in de gemeente Alkmaar meer te concentreren, en de leefbaarheid van de binnenstad te bevorderen, gaan we winkelbestemmingen zo nodig wijzigen in woonbestemmingen. Wij streven naar een compact, levendig winkelgebied. Binnen dit compacte winkelgebied worden de plinten zo veel mogelijk gebruikt voor commerciële ruimten; wonen vindt plaats boven de winkels.
  • Door een (gezamenlijke) aanpak van winkelcriminaliteit en een goed winkellocatiebeleid wordt de positie van (kleine) winkeliers verbeterd. Het moet voor winkeliers vanzelfsprekend worden dat bij winkeldiefstal of beroving hulp wordt ingeroepen en aangifte wordt gedaan. De houding van de politie en de gemeente Alkmaar speelt daarbij een doorslaggevende rol.
  • De ChristenUnie zet zich in voor optimaal onderhoud en de uitstraling van de openbare ruimte in de binnenstad en winkelcentra. Toegankelijkheid voor mensen met een beperking is een belangrijk punt van aandacht hierbij.
  • De gemeente pakt ‘verrommeling’ in de openbare ruimte aan die ontstaat doordat regels niet worden nageleefd. Er wordt steviger ingezet op handhaving, o.a. van het uitstallingenbeleid.
  • Het uitstallingenbeleid wordt steviger gehandhaafd. Nu zijn er – zeker in nauwe straten – te veel uitstallingen (reclameborden, winkelmeubilair) die de toegankelijkheid van passanten letterlijk in de weg staan en de beeldkwaliteit van de straat niet ten goede komen.
  • De ChristenUnie wil geen brandstof brom- of snorfietsen meer toelaten in de binnenstad. Het ANPR-systeem (kentekencamera’s) wordt gebruikt om brandstof brom- en snorfietsen te weren.
  • In kleine kernen/stadswijken zetten we in op het behoud van functies. Kleine winkelcentra zijn erg belangrijk voor de leefbaarheid en sociale contacten. We gaan hier creatief mee om, bijvoorbeeld door het combineren van functies.
  • Net als in Amsterdam wordt er in Alkmaar een brancheringsplan opgesteld zodat beter gestuurd kan worden op welk type winkels waar gevestigd mogen worden.
  • De gemeente onderzoekt met ondernemers – bijvoorbeeld via het Ondernemersfonds – de mogelijkheden voor een elektrische watertaxi in de stad. Via een watertaxi kunnen bezoekers van de diverse parkeergelegenheden naar een aantal aanlegplekken in de binnenstad worden gevaren.
  • De ChristenUnie wil een steviger en logischer verbinding tussen het centrum en Overstad, via logischer routering via de loopbrug en via een (voetgangervriendelijke) herinrichting van de Gedempte Nieuwesloot.