Aan het werk

De ChristenUnie vindt het belangrijk te benadrukken dat mensen meer zijn dan alleen hun verdienvermogen. Vrijwilligerswerk of op een andere manier participeren in de samenleving kan, zeker voor het welbevinden van iemand, heel waardevol zijn. Ook voor de maatschappij.

Met de Participatiewet is de rol van het WNK veranderd. Het WNK wordt opgenomen in SORA (Sociale Onderneming Regio Alkmaar), maar dat betekent wel dat dat zorgvuldig moet gebeuren en dat expertise niet verloren mag gaan. De gemeente Alkmaar blijft beschutte werkplekken aanbieden binnen SORA. SORA heeft hierover regelmatig contact met ondernemers. Tegelijk is de gemeente Alkmaar verplicht beschut werk te bieden. De ChristenUnie is voor een coöperatieve samenwerking tussen SORA en werkgevers.

• De gemeente neemt, in samenwerking met bedrijfsleven, verantwoordelijkheid voor voldoende participatiebanen en werkervaringsplekken.
  • De gemeente zet in op meerjarige projecten en programma’s van vrijwilligers waarbij kwetsbare doelgroepen meerjarig worden ingezet in het bedrijfsleven en/of maatschappelijk organisaties.
  • De gemeente (via het Participatiebedrijf SORA) zoekt in samenwerking met het bedrijfsleven naar kwalitatief goede en voldoende werkplekken en naar begeleiding vanuit de samenleving via vrijwilligers. Beschutte werkplekken blijven daarbij wel binnen het Participatiebedrijf SORA.
  • De ChristenUnie vindt dat de gemeente zorgvuldig moet zijn als het gaat om het vragen van een tegenprestatie. We willen mensen stimuleren en tegenprestatie mag niet als drukmiddel worden ingezet. Het is belangrijk dat een tegenprestatie aansluit bij de eigen kennis en talenten van mensen. De tegenprestatie mag niet ten koste gaan van regulier werk en ook mantelzorg geldt als tegenprestatie.
  • De ChristenUnie wil dat er aparte aandacht is voor re-integratie van 55-plussers omdat deze groep aan andere aanpak vraagt. Ondernemers en bedrijven die aantoonbaar succesvolle (re)integratie-trajecten (leerwerktrajecten) bieden, worden door de gemeente als goede voorbeelden aangehaald in de communicatie.
  • De gemeente zet zich extra in om mensen met psychische klachten aan het (vrijwilligers-)werk te krijgen.
  • We maken het mogelijk om een eigen bedrijf of onderneming te starten met behoud van uitkering.