(kinder)armoede

In Alkmaar groeien te veel kinderen in armoede op. Veelzeggend is dat 60 procent van deze arme kinderen, werkende ouders heeft. De ChristenUnie wil armoede bestrijden. Armoede leidt vaak tot sociale problemen, slechtere schoolprestaties en armoede levert veel stress op.

• Omdat voorkomen nog altijd beter is dan genezen, moet maximaal worden ingezet op preventie en vroegsignalering.
  • Gezinnen met kinderen verdienen extra aandacht. Wij willen de vicieuze cirkel van achterstand, waarbij armoede van generatie op generatie over gaat doorbreken.
  • Armoederegelingen zijn bedoeld om mensen en gezinnen te helpen. Nu is het een wirwar van regels die veel administratieve rompslomp veroorzaakt. De ChristenUnie wil dat gezinnen optimaal gebruik maken van de regelingen. Dit is onderdeel van één gezin, één plan en één regisseur.
  • Armoede regelingen moeten eenvoudig en goed toegankelijk zijn, zodat gezinnen er optimaal gebruik van kunnen maken (te denken valt aan collectieve zorgverzekering, Alkmaar pas, sport- en cultuurfonds).
  • Er moet doelgerichte en laagdrempelige voorlichting over geld en budgetbeheer aangeboden worden op ontmoetingsplekken in de wijken.
  • Er komt één integrale aanpak voor jongeren. Jongeren zijn financieel kwetsbaar. Omgaan met financiën maakt onderdeel uit van deze aanpak.
  • Het verduurzamen van woningen kost geld, maar levert ook wat op: lagere energiekosten. De gemeente zorgt dat ook de minima in Alkmaar mee kunnen doen en profiteren van een lagere energierekening. In Alkmaar mag geen sprake zijn van energiearmoede.
  • Voor mensen met een laag inkomen (tot 120% wettelijk minimum inkomen) blijft een collectieve zorgverzekering beschikbaar, met een aantrekkelijk tarief en scherpe randvoorwaarden, zoals o.a. een compensatie van of meeverzekerd eigen risico.
  • De ChristenUnie wil dat voorzieningen voor hulp en financiële ondersteuning beter bekend zijn bij de doelgroep, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Voorzieningenwijzer.
  • Bij voorzieningen voor minima blijft de gemeente rekening houden met de groep die qua inkomen net boven de bijstandsnorm zit (tot 120% wettelijk minimum inkomen).
  • De ChristenUnie wil idealiter een samenleving waarin voedselbanken niet nodig zijn, maar wij sluiten onze ogen niet voor de realiteit. Voedselbanken zijn er en hebben het druk. Wij willen ervoor zorgen dat deze vrijwilligers hun werk goed kunnen doen. Daar willen wij ze bij steunen, financieel en/of in natura (bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van een locatie of vervoermiddel).
  • Naast een voedselbank wil de ChristenUnie ook een fiets- en kledingbanken in Alkmaar.
  • De ChristenUnie verstrekt subsidies aan organisaties die een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden, zoals bijvoorbeeld Stichting Present of Humanitas. Als makelaar in vrijwilligerswerk bieden zij de mogelijkheid voor vrijwilligers om zich in de gemeente Alkmaar in te zetten voor mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid of een sociaal isolement.
  • De gemeente Alkmaar sluit zich aan bij de Alliantie Kinderarmoede en legt de verbinding met Kansrijke Start.
  • Belangrijk in de bestrijding van kinderarmoede is dat ouders/verzorgers uit de armoede worden geholpen en inzien dat armoede niet van generatie op generatie hoeft door te gaan.
  • De gemeente Alkmaar ontwikkelt een specifiek kinderarmoedebeleid, waarin duidelijk aandacht wordt gegeven aan maatregelen die ervoor zorgen dat kinderen/jeugdigen uit de vicieuze cirkel worden gehaald, doordat ze dezelfde kansen en mogelijkheden op onderwijs, werk en zorg krijgen als kinderen/jeugdigen uit modale gezinnen.