Automobiliteit

Automobiliteit

 

  • Verkeersmanagement. Snel en veilig naar je wijk, rustig en veilig in de wijk. Door slimme aanpassing van kruispunten, groeven golven en dynamisch verkeersmanagement (“intelligente” verkeerslichten die op basis van verkeersaanbod werken en niet volgens vaste patronen) wil de ChristenUnie de doorstroming verbeteren. Dit levert ook milieuwinst op.
  • Zero-emissie-zone voor stadslogistiek en brom- en snorfietsen. De gemeente Alkmaar gaat net als bijna alle andere G40-gemeenten in 2025 over tot de invoering van een zero emissie zone voor stadslogistiek. Hiervoor bestaan landelijke kaders en afspraken die ook leidend zijn voor Alkmaar. De ChristenUnie is voorstander van de transitie naar uitstootvrije brom- en snorfietsen; met oog op geluidsoverlast en luchtverontreiniging. Per 2025 is de binnenstad alleen nog maar toegankelijk voor elektrische brom- of snorfietsen (en uiteraard ook gewone fietsen en elektrische fietsen).
  • Met ondernemers gaat de gemeente verkennen of het opzetten van stadsdistributie haalbaar is, om zo het vrachtverkeer te beperken. Om verduurzaming te stimuleren gelden voor emissieloze voertuigen ruimere venstertijden.
  • Per dag rijden diverse pakketdiensten vele kilometers door de gemeente voor het bezorgen en ophalen van bestellingen. De inzet op pakketautomaten vermindert overbodig verkeer; zeker als deze automaten op logische locaties komen. Bovendien kan het de leefbaarheid in de buurt verbeteren.
  • De gemeente gaat opnieuw in gesprek met de Provincie over financiering van de onderdoorgangen of viaducten voor bijvoorbeeld de Bergerweg en Kennemerstraatweg. Met name de Kennemerstraatweg is daarbij van belang; vanuit doorstroming en veiligheid (ook voor fietsers).
  • De ChristenUnie wil auto’s zoveel mogelijk uit de binnenstad weren. Op bepaalde routes – zoals de Gedempte Baansloot en de Oude Gracht – lijdt doorgaand autoverkeer tot veel overlast en onveiligheid. Ook willen wij een onderzoek naar het autovrij maken van de grachten en veilige fietsroutes door het centrum (met oog voor belangen van de bewoners).

Deel dit standpunt