Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

 

  • Uitgangspunt voor het inrichten van de verkeersinfrastructuur is het Duurzaam Veilig principe: wegen zo inrichten dat voor weggebruikers de maximum snelheid al duidelijk blijkt uit de weginrichting en zij hun snelheid hieraan aanpassen.
  • De maximum snelheid binnen de bebouwde kom gaat op termijn naar 30 kilometer. Wegen waar wel 50 km wordt gereden worden verkeersveilig ingericht. Op woonerven mag niet harder worden gereden dan 15 kilometer per uur. Waar het op korte termijn niet mogelijk is om de weginrichting aan te passen aan de lagere maximum snelheid kiezen we voor tijdelijke snelheidsbeperkende maatregelen. De komende raadsperiode wordt er een meerjarenplan opgesteld waarin bovenstaande ambities worden uitgewerkt.
  • Het verkeer moet voor alle verkeersdeelnemers veiliger worden. Wij zetten in op minimaal 50 procent minder verkeersslachtoffers in Alkmaar in 2026 ten opzichte van 2022.
  • Op basis van registratie van de ongevallen brengt de gemeente tenminste elke vier jaar, te beginnen in 2022, de zogenaamde ‘gevaarlijke plekken’ in beeld én komt met een aanpak hoe deze locaties veiliger te maken.
  • De gemeente zorgt voor veilige loop- en fietsroutes naar de scholen en richt de omgeving van scholen veilig in door het creëren van schoolzones en schoolstraten. Door straten bij scholen tijdens haal- en brengmomenten af te sluiten. Kinderen kunnen dan ook eerder zelfstandig en veilig naar school lopen of fietsen. Bij oversteekplaatsen rondom scholen staat veiligheid voorop, niet de doorstroming van auto’s!
  • De gemeente Alkmaar werkt actief mee aan het realiseren van verkeerslessen op basisscholen en bij instellingen en stimuleert dat scholen zich aansluiten bij het verkeersveiligheidslabel. (www.verkeersveiligheidslabel.nl).
  • De verzinkbare “spitspaal” op de Herenweg verdwijnt. De Herenweg wordt weer gewoon toegankelijk, maar wordt wel een fietsstraat, waar de auto te gast is.
  • De weginrichting bij het zebrapad op de Koelmalaan (ter hoogte van Geert Grooteplein) moet verkeersveiliger.

Deel dit standpunt