Digitalisering en privacy
Ontmoeting tussen inwoners en overheid vindt op veel verschillende manieren plaats. Dat kan fysiek, maar Nederland digitaliseert snel. Door de coronacrisis is dit proces zeker met vijf jaar versneld.
In onze gemeente telt ieder mee, en daarom wil de ChristenUnie dat onze dienstverlening en gemeentelijke projecten aansluiten bij iedere inwoner. Toch dreigen er mensen digitaal de aansluiting te missen en wordt kans-ongelijkheid vergroot. Inwoners moeten daarom geholpen worden om digitaal vaardig te zijn.
- De gemeente stimuleert computercursussen in bibliotheken en buurthuizen.
- De ChristenUnie gaat de digitalisering niet uit de weg, maar blijft wel kritisch of hierdoor niet te gemakkelijk wordt omgegaan met privacy-gevoelige informatie van burgers.
- De ChristenUnie meent dat elke medewerker van de gemeente Alkmaar die gevoelige persoonsgegevens verwerkt een privacytraining moet hebben gevolgd. Medewerkers in het sociaal domein ontvangen werkinstructies om een zorgvuldige omgang met gevoelige persoonsgegevens te waarborgen.
- De ChristenUnie is er voorstander van dat medewerkers van de gemeente Alkmaar in het sociaal domein actief cliënten zowel schriftelijk als mondeling op hun rechten op het gebied van privacy informeren. Het vergroten van het privacybewustzijn in de gemeentelijke organisatie moet een belangrijk onderdeel uitmaken van de werkzaamheden van de privacy offer en/of de functionaris voor Gegevensbescherming;
- De ChristenUnie verlangt van de gemeente Alkmaar dat zij heldere privacystatements opstelt.