Maidenspeech Jasper

Door ChristenUnie Alkmaar op 5 oktober 2023 om 22:45

Maidenspeech Jasper

Voorzitter, dank,

Het is mij waarlijk een eer en genoegen om mij hier, voor de eerste keer, tot u en de leden van de commissie te mogen richten. Na ongeveer een jaartje over de schouders van ons raadslid meegekeken te hebben, is het dan nu ook mij om hier meer te zeggen dan 'zo waarlijk helpe mij God almachtig', een uitspraak waarvan ik mij nog steeds afhankelijk weet en waaruit ik ook zal proberen mijn werk hier te doen.

Eerder dit jaar zagen wij, tot ons grote genoegen, dat de raad besloot de grens voor hen die in aanmerking komen voor de AlkmaarPas te verhogen naar 150% van het wettelijk minimum, een beslissing die concrete en praktische hulp en verlichting bood voor die mensen in onze gemeente die significante financiele problemen ondervonden door de hoge inflatie en specifiek de hoge energieprijzen. Zoals u allen wel bekend: het ondervinden van financiele problemen heeft een directe uitwerking op de wijze waarop mensen kunnen meedoen in onze samenleving. Wij maken ons hierin dan ook voornamelijk zorgen over de negatieve gevolgen van deze problemen voor personen, gezinnen, kinderen die het lastiger hebben goed te eten, moeilijker deel kunnen zijn van een sportvereniging, moeilijker mee kunnen doen in de samenleving.

De AlkmaarPas was voor die brede groep een uitkomst. Het is onze hoop dat de AlkmaarPas dat blijft. We moeten ook erkennen, kijkend naar de begeleidende documenten, dat het overgrote merendeel van hen die deze steun nodig hebben nog steeds ondersteund zullen blijven worden: daarover zijn wij blij en danken het college voor die doorgaande steun. Echter, ik hoop dat onze overwegingen en sluiten hier niet alleen voortvloeien uit pragmatische argumenten: er zijn klaarblijkelijk weinig mensen in de middeninkomens die het nodig hebben dus kan het mes erin. Er zijn in die groep middeninkomens ook mensen die het nodig hebben--voor wie de AlkmaarPas de pijn als gevolg van krapte in de portemonnee, een beetje kan verlichten. Ookal is de groep klein, roepen wij als ChristenUnie op om ook aan hen recht te doen en zouden wij een stapsgewijze verlaging toejuichen.

Hartelijk dank.