Reactie ChristenUnie Alkmaar op verslag verkenner

Raadslid Ronald van Veen
Door Ronald van Veen op 7 april 2023 om 16:34

Reactie ChristenUnie Alkmaar op verslag verkenner

Vandaag ontvingen wij het advies die uitgebracht is door de verkenner Bert Blase voor een nieuw te vormen coalitie in Alkmaar. De opdracht die de verkenner mee had gekregen was om een stabiel en verbindende coalitie over het midden te onderzoeken. Met het uitgebrachte eindadvies vandaag van de verkenner moeten wij concluderen dat de opdracht niet goed uitgevoerd is omdat deze niet voldoet aan de taakopdracht volgens ons

Nadat de BAS-partij voortijdig en vrij plotseling een einde aan de coalitie maakte, stopt de verkenner nu ook abrupt terwijl er nog een reële optie één dag eerder op tafel lag. Een variant die wel voldoet aan de taakopdracht van de verkenner namelijk; werk aan een stabiel en verbindende coalitie over het midden.

Deze optie werd niet eens meer meegenomen in het advies van de verkenner omdat blijkbaar het voor opgezette plan van een rechtste coalitie uitgevoerd moest worden. Dit betreurt de ChristenUnie, omdat verbinding en verzoening juist in deze tijd van Pasen maar vooral voor de Alkmaarse raad hard nodig is.

Vanuit de oppositie zal de ChristenUnie blijven werken aan een sociaal, barmhartig, groen en gastvrij Alkmaar.

Namens de fractie van ChristenUnie Alkmaar

Bijlage: brief reactie ChristenUnie Alkmaar op verslag van de verkenner