AZ Shirt sponsoring

az.jpg
Door ChristenUnie Alkmaar op 14 juni 2022 om 16:47

AZ Shirt sponsoring

Gisterenmiddag bracht voetbalclub AZ het nieuws naar buiten dat afscheid wordt genomen van shirtsponsor AFAS. De sponsordeal van AZ is volgens directeur Robert Eenhoorn ‘opgeknipt’ in kleinere pakketten om zo meer geld te krijgen. De shirtsponsoring van het eredivisieteam van AZ zal na de zomerstop worden overgenomen door online gokbedrijf Kansino.

Wij hebben onze reactie en onze vragen hierop gesteld aan het college. Lees hier onze volledige reactie:

Alhoewel sponsoring en reclame door gokbedrijven sinds oktober 2021 legaal is, willen wij een protest aantekenen tegen de shirtsponsoring van ons AZ door dit bedrijf. Gokken is verslavend. Duizenden mensen in Nederland, volgens Jellinek in 2016 zelfs rond de 80.000 personen in behandeling, hebben te maken met de verschrikkelijke gevolgen van gokverslaving1. Gezinnen worden verscheurd, zeer grote schulden ontstaan en zelfs dakloosheid en gebruik van kalmerende middelen zijn soms het gevolg van een uit de hand gelopen ‘spelletje’. Via de shirtsponsoring van Kansino worden ook minderjarigen in contact gebracht met de gevaarlijke wereld van het online gokken. Niet alleen dat, het imago van in hun ogen stoere voetballers draagt ertoe bij dat minderjarigen eerder zullen gaan gokken.
AZ geeft aan dat de verkochte shirts voor minderjarigen (moeilijk in te schatten lijkt me, hoe wi men controleren of een 16 jarige geen maatje L nodig heeft….?) worden voorzien van sponsoring voor een maatschappelijke stichting die mede door Kansino wordt gefinancierd. Het lijkt erop dat ook AZ zo de moreel verwerpelijke reclame voor een verslavend middel wil goedpraten, terwijl ze nog steeds minderjarigen blootstellen aan deze reclame en tevens het signaal geven dat online gokken goed is voor de samenleving door hun inzet voor een maatschappelijke organisatie. Wat gaat die organisatie doen…. Gokverslaafden helpen..??

Het is ons duidelijk dat AZ legaal gezien niets verkeerd doet. Wel vinden wij het moreel verwerpelijk om een voetbalclub te laten sponsoren door een sector die zo veel sociale ellende veroorzaakt. Dagelijks komt de gemeente in contact met gokverslaafden. Via de WMO, uitkeringen en politie en justitie zien we de kwalijke gevolgen van deze verslaving terugkeren op het bordje van de belastingbetaler, om nog maar te zwijgen van de sociale ellende die hierdoor ontstaat.

We willen de volgende vragen stellen aan het college:

• Is het college bereid haar afkeuring kenbaar te maken aan voetbalclub AZ omtrent de keuze voor de nieuwe sponsor?
  • Welke mogelijkheden heeft het college om met voetbalclub AZ in dialoog te treden over de keuze van hun sponsor en de maatschappelijke problemen die daardoor (voor kosten van de maatschappij en gemeente) kunnen ontstaan?
  • Welke maatregelen gaat het college bij AZ afdwingen om hen te laten wijzen op de gevaren van (online) gokken en de gevolgen van een verslaving?

Wij hopen oprecht dat het college inziet hoe ongelukkig de keuze van AZ voor deze sponsor is en gaan ervan uit dat het college alles binnen haar macht zal doen om te voorkomen dat de gemeenschap wordt blootgesteld aan deze sluipmoordenaar.