Eenzaamheid

Raadslid Ronald van Veen
Door Ronald van Veen op 3 november 2021 om 14:12

Eenzaamheid

Eén van de kenmerken van de samenleving van nu is dat bijna iedereen deel uitmaakt van een of meerdere netwerken van mensen, zoals gezinnen, klassen in scholen, vriendengroepen, verenigingen, geloofsgemeenschappen, de straat en de buurt, online netwerken en sociale media. Tegelijk is er sprake van individualisme en van eenzaamheid en zijn er mensen die niet mee kunnen komen. De coronacrisis heeft dit nog versterkt.

Maar er ontstonden in die periode juist ook mooie initiatieven waarin mensen naar elkaar omzagen. Er is kracht in de samenleving. De ChristenUnie Alkmaar blijft daarom inzetten op een participatiesamenleving; het is belangrijk dat mensen elkaar als het kan helpen en voor elkaar zorgen. Tegelijk moet de gemeente zorgen voor passende ondersteuning en hulp aan mensen, die het niet op eigen kracht redden. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat we in Alkmaar extra investeren in preventie en vroeg signalering. Want voorkomen is beter dan genezen.

Ouderen in Alkmaar verdienen aandacht en steun, juist in deze tijd. Veel ouderen functioneren nog prima en weten lang hun weg zelfstandig of met hulp in te vullen. Ook zijn zij vaak als vrijwilliger actief. Soms ontstaan erdoor lichamelijke of geestelijke klachten een verminderende mobiliteit. Eenzaamheid ligt dan op de loer.

De ChristenUnie heeft daar oog voor en wil zich inzetten om eenzaamheid te bestrijden.

Wij willen bijvoorbeeld dat ouderen ouder dan 75 jaar standaard een tweejaarlijks bezoek krijgen van het wijkteam of vrijwilligers om (verborgen) problemen zoals eenzaamheid of financiële problemen vroegtijdig op te sporen. Kerken en (vrijwilligers)organisaties bereiken al een grote groep inwoners, maar er blijven nog steeds ouderen onder de radar die we niet mogen vergeten.