Jeugdzorg, onze zorg?

Annet Boersma.jpg
Door Annet Boersma op 22 november 2021 om 11:48

Jeugdzorg, onze zorg?

Steeds meer jongeren maken gebruik van de Jeugdzorg en de kosten rijzen de pan uit. Er zijn ook meer aanbieders en sommige zijn meer uit op financieel gewin dan op zorg. Onlangs hebben wij met succes een motie mede ingediend om financieel gewin bij zorgorganisaties tegen te gaan.

De overgang van de jeugdzorg van de staat/provincie naar de gemeente heeft er niet voor gezorgd, dat er minder jongeren in de jeugdzorg terecht kwamen, misschien wel dat er meer maatwerk kwam. Doordat de drempel werd verlaagd nam de vraag toe.

De ChristenUnie wilt dat er in Alkmaar bij de verdere transformatie veel meer aan de preventieve kant word gedaan.  Elk afwijkend gedrag van je kind betekent nog niet dat er professionele zorg nodig is. Misschien is voldoen aan verwachtingen van ouders, school, omgeving wel een te zware opgave voor sommigen kinderen. Er kan sprake zijn van botsende karakters of een jongere loopt vast in bepaalde gewoontes van een gezin. Iedereen mag anders zijn! Als ouders gaan scheiden levert dat bij veel jongeren problemen op.

Een goed gesprek tussen de ouders met en zonder kind en een deskundige vrijwilliger(buddy), Family Factory, een gezinscoach van Jeugd&gezin of een mentor van school kan misschien al veel lucht geven en de spanning wegnemen.  Geef ouders en kinderen het gevoel, dat ze serieus worden genomen en dat ze zeker niet de enigen zijn met deze ‘problemen’. Belangrijk is : ik zie je, ik luister en ik vraag: hoe kan ik je/jullie helpen?

De ChristenUnie vindt dat de gemeente Alkmaar er is om haar burgers tot bloei te laten komen en daarbij hoort dat zij beleid heeft om het pedagogisch klimaat in gezinnen en wijken te versterken, opvoedvaardigheden van ouders te  bevorderen, eigen kracht en probleemoplossend vermogen van gezinnen te versterken en te voorkomen en opgroei- en opvoedingsproblemen te signaleren en vroeg in te grijpen. Dit alles is maatwerk en vindt plaats in een relatie van vertrouwen.

De ChristenUnie is van mening, dat Jeugdzorg, onze zorg is!